Maison Blanche Dael: meer vakman dan ondernemer

Dat smaak voorop staat bij koffiebranderij en theepakkerij Maison Blanche Dael is duidelijk. “We hebben elke week een ‘cupping’, een proefsessie, met het team. Dan is iedereen stil en werken we volgens een vaste procedure. We zijn fanatieke koffieproevers en -branders” vertelt directeur Albert Berghof.

Fanatieke koffiekenners

Datzelfde fanatisme was ook al te zien bij Alberts oom. “Hij werkte in dienst bij Maison Blanche Dael en richtte zich volledig op de beste koffiesmaak. Dat was voor hem het belangrijkste. In 1968 kreeg hij de vraag of hij de zaak wilde overnemen. Samen met mijn vader heeft hij dat vervolgens gedaan.”

De volgende stap

Dat Albert hen zou opvolgen was niet vanzelfsprekend. “Ik heb wel altijd in de zijlijn meegedacht. Zo liep ik al een tijdje met het idee van Coffeelovers in mijn hoofd en had ik mijn zinnen gezet op een locatie in Céramique.” De beste koffie verkopen is één kant van het verhaal, op de juiste manier koffiezetten was voor Albert de volgende stap. “Zo kunnen we het product op de perfecte manier bij de klant laten komen.” Albert ging daarom eerst in loondienst bij zijn vader en werd vervolgens compagnon. In 2000 opende hij de eerste locatie van Coffeelovers. “Die eerste drie jaar waren ontzettend pittig. Ik had het behoorlijk onderschat. Koffie op de juiste manier zetten is echt een kunst. Die willen wij blijven verbeteren. Je moet continue investeren in de kennis van je barista’s.”

Ondernemer of vakman?

“Ondernemerschap pur sang heeft vooral te maken met durf, innoveren en risico’s nemen. Daar sta ik redelijk ver vanaf.  Als ondernemer geef ik mezelf een 7. Ik heb een gezonde ambitie, maar ben vooral gedreven in mijn vak en creatief bezig. We willen de kwaliteit van onze producten en dienstverlening laten groeien en niet per se ons klantenbestand enorm uitbreiden. We investeren liever in bestaande klanten.” Blanche Dael is al jaren een begrip in Maastricht en daarbuiten. “Daardoor voelen wij ons schatplichtig aan onze vaste klanten. Mensen die al hun hele leven bij ons koffie of thee kopen. We hebben door onze compacte organisatie altijd efficiënt gewerkt en de prijs-kwaliteit verhouding goed kunnen houden.

De beste koffie van Nederland

De populariteit van verschillende koffiezetmethodes, de opkomst van het baristavak, onderzoek waaruit blijkt dat koffie goed voor de gezondheid is: koffie heeft de wind in de zeilen. “Klopt, maar tegelijkertijd neemt het aanbod van koffiezaken enorm toe. Dus de concurrentie is groot” zegt Albert. “Wij hebben passie voor het product en streven ernaar om op te vallen met de beste kwaliteit. Ik hoop dat mensen ons ooit misschien wel gaan herkennen als de beste koffie van Nederland.”

www.blanchedael.nl

Koffie op de juiste manier zetten is echt een kunst. Die willen wij blijven verbeteren.