De Bisschopsmolen

Is het een bakkerij? Een horeca-onderneming? Een plek voor beleving en sportvoeding? De Bisschopsmolen is niet gemakkelijk te definiëren. “Misschien moeten we een nieuwe term bedenken” lacht bakker en eigenaar Frank van Eerd. “Brood krijgt hier in ieder geval alle aandacht!”

Ken je geschiedenis

Je afkomst en je geschiedenis moet je nooit vergeten, stelt Frank. “De Bisschopsmolen stamt uit de zevende eeuw en was eerst eigendom van Godfried van Bouillon. Later kwam het in handen van het Bisdom van Luik, vandaar de naam. Naast een Belgische en Franse achtergrond, heeft Maastricht ook Brabantse wortels. Dat vergeten mensen. De geschiedenis van de maakindustrie begint met de komst van Regout, maar voor die tijd was deze regio altijd in oorlog met de rest van Europa. Dat heeft zijn sporen achtergelaten en dat maakt Maastricht zo’n Europese stad.” De Bisschopsmolen heeft letterlijk en figuurlijk dan ook nooit stil gestaan. “Hij is altijd met de tijd mee veranderd. Dat doen wij ook. Geschiedenis moet je koesteren, niet cultiveren.”

Wees transparant en eerlijk

Franks eigen geschiedenis bij de Bisschopsmolen begint in 2005. “In mijn voorgaande werk bij La Place van V&D in Sittard had ik ervaren dat je altijd transparant en eerlijk moet zijn over wat je doet. En je moet je producten zelf blijven maken. Ik leerde toen werken met spelt en daar wilde ik meer van weten. Tijdens mijn opleiding aan de HEAO was de Bisschopsmolen mijn afstudeerproject.” Zijn docent adviseerde hem dit project uit te voeren. “Maar dan moest ik wel mijn hoofd uit die deegkuip halen en het verhaal erachter gaan vertellen.” En dat doet Frank, tot op de dag van vandaag. “We willen tegenwoordig te veel eten voor een te lage prijs. Er wordt tegelijkertijd veel onzin over voedsel verteld. Mensen vertrouwen daardoor de keurmerken niet meer. Daarom laten wij duidelijk zien welke ingrediënten we gebruiken. 80% ervan is afkomstig van een gebied niet verder dan 50 km van Maastricht.”

Ongeremd denken

Het verhaal van eerlijke producten gaat nog verder. “We werken nauw samen met de Universiteiten van Maastricht en Wageningen. Professor Fred Brouns denkt bijvoorbeeld met ons mee over gezonde voeding voor de topsport. We leveren onder anderen aan de wielrenners van Team LottoNL-Jumbo, MVV en Sportcentrum Papendal.” Frank heeft een missie: “Met een club bakkers zijn we een eigen opleiding begonnen. Hierin leren we ze niet bakken met een vaste mix, maar maken we alles zelf. Deze mensen beginnen vervolgens hun eigen bakkerijtje en die zijn allemaal succesvol. Ze zijn namelijk heel vrij en ongeremd in hun denken.”

Ondernemerschap

Franks missie om kennis te delen, ligt in lijn met zijn ideeën over het ondernemerschap. “Ik heb een hekel aan bonussen en targets. Ga terug naar de eenvoud, weet wat je doet en respecteer waar je woont.”  Voor de een betekenen de drie P’s People, Planet, Profit. Voor Frank staan ze voor Passion, Pure en Pride. “Dat is geen trucje, maar zit in ons DNA. Ik zie het ondernemerschap echt als een teamsport, dat doe je samen. Gun elkaar iets. Communiceer en durf kritiek te geven. Wij hebben hele kritische klanten, maar dat vind ik juist fijn. Daar kan ik mee verder. Zo krijgen we het beste en eerlijk brood.”

www.bisschopsmolen.nl

Ik zie het ondernemerschap echt als een teamsport, dat doe je samen.