Johnson Matthey: gebrandmerkt in Maastricht

Bij Johnson Matthey komen chemie en techniek samen. “Onze geavanceerde pasta’s worden bijvoorbeeld in de auto-industrie gebruikt om ruiten van een zwarte rand te voorzien. Dat wordt gedaan door middel van een hittebehandeling van zo’n 700 graden. Het zogenaamde inbranden”, zegt managing director Raymond van der Heijden. Wat begon als gouden versieringen op sanitair is uitgegroeid tot marktleider in functionele glastoepassingen.

Toekomstgericht

Johnson Matthey komt voort uit de bekende familie van industriëlen, Regout. Langzaam verschoof de aandacht van sanitair en decoratief keramiek naar glas en de meer functionele toepassingen ervan. “We zijn ons bewust van onze geschiedenis, maar kijken vooral naar de toekomst.Ik ben namelijk ook trots op het feit dat we na al die jaren nog steeds marktleider zijn.” Toen porselein in andere landen goedkoper werd geproduceerd, besloot het bedrijf hiermee te stoppen. “Dan maak je een keuze en zet je de volgende stap. In ons geval was dit glas.” In de jaren vijftig werd het bedrijf gekocht door Johnson Matthey, een Engels bedrijf dat inmiddels ook al 200 jaar oud is. Naast de auto-industrie zijn hun producten nu ook te vinden in de elektronische en technische glasmarkten wereldwijd. “Dat vraagt constante ontwikkeling en verbetering. Je moet continue het beste en meeste uit je producten halen.”

Ondernemen als team

Ondernemerschap is voor Raymond vooral iets dat je samendoet. “Alleen als je als team de juiste interesse en betrokkenheid hebt, kom je verder. Je hebt een product en dat wil je zo goed mogelijk in de markt zetten. Onze verkopers hebben enorm veel technische kennis, zij denken met de klant mee over wat ze nu en vooral in de toekomst nodig hebben. Dan moet je technisch verstand van zaken hebben, goed kunnen luisteren en dat vervolgens overbrengen naar de rest van de organisatie.” Die medewerkers blijven soms wel meer dan 20 jaar in dienst bij Johnson Matthey. “Ons werk vraagt specifieke kennis die je opbouwt in al die jaren. De expertise zit zowel bij de medewerker als binnen het bedrijf zelf. Samen til je elkaar naar een hoger niveau. Dat verhuis je niet zomaar naar het buitenland.” De ligging in Maastricht is volgens Raymond dan ook van groot belang. “We maken echt onderdeel uit van deze regio, medewerkers komen voornamelijk uit de buurt. En als we even een elektricien nodig hebben of een vlaai, dan komt die natuurlijk ook uit de omgeving.”

Duurzaamheid vs winst

Praat je met Raymond over duurzaamheid, dan noemt hij ook winst. “Dat lijkt in dit verband soms een vies woord. Wij hebben al in 2007 een lijst van doelen opgesteld in het kader van duurzaamheid. Winst is er daar een van, want zonder winst kunnen we niet blijven bestaan. Zonder winst kun je geen investeringen doen op het gebied van duurzaamheid. Een waterzuiveringsinstallatie kost gewoon geld. Aan het einde van dit jaar hebben we bijna alle duurzaamheidsdoelen bereikt. Tijd voor nieuwe doelen, tijd om weer vooruit te kijken.”

www.glassmatthey.com

We zijn ons bewust van onze geschiedenis, maar kijken vooral naar de toekomst. Ik ben namelijk ook trots op het feit dat we na al die jaren nog steeds marktleider zijn.