Mora: snackgigant zorgt voor een lach

‘MMM…van Mora’ staat niet alleen voor hoe lekker de overbekende snacks zijn. Het allittererende Marcel Mourmans Maastricht schuilt achter de bekende slogan. “Het hart van Mora ligt dan ook al sinds 1960 in Maastricht. Wij zijn onlosmakelijk verbonden met de stad en ik kan me niet voorstellen dat we hier ooit weg gaan” vertelt Luc Hecker, manager Innovatie en Technologie Ontwikkeling.  

Van Maastricht naar de wereld

Het verhaal van de slagersjongen die snackgigant werd, is bij de meeste mensen wel bekend. Inmiddels is ‘zijn’ Mora in handen van Van Geloven, onderdeel van aardappelverwerker McCain. “Dat is een wereldwijd bedrijf. McCain is enorm in de Verenigde Staten. Met Mora willen zij zich richten op de Benelux. Wij zijn daar namelijk leidend op het gebied van de snacks.”

Ondernemen met ondernemers

De producten van Mora liggen met name in supermarkten en cafetaria. “We zijn ook te vinden op evenementen. En dan moet je snel reageren” vertelt Marcel Joosten, directeur Marketing. “Als een festival verwacht dat ze 10.000 kroketten nodig hebben, maar dat worden er ineens 30.000, dan moet je meteen kunnen leveren. Dát is ondernemen.” Luc vult aan: “Ondernemers kunnen op ons vertrouwen. De cafetariahouder verkoopt het als zijn snacks. Dan moet de kwaliteit constant zijn, anders blijft zijn klant weg.”

Een brede doelgroep

Het frietjes-op-vrijdag-moment met de kinderen, de borrelhapjes in het café, studenten die samen saté maken. De doelgroep van Mora is erg divers. Marcel: “Dat klopt. Met onze innovatie richten wij ons dan ook op een breed publiek. We willen niet vernieuwen om het vernieuwen.” Maar hoe weet je wat dit brede publiek wil? “Social media speelt hierbij een belangrijke rol. We krijgen feedback en vragen van onze klanten via Facebook. Zo ontdek je hun behoefte en trends.”

Mee met de tijd

“Tegenwoordig is bijvoorbeeld ‘sharing’ erg in” zegt Luc. “Vooraf aan het eten even samen wat hapjes delen. En mensen willen hun snacks liever in de oven bereiden dan in de frituurpan die ze steeds moeten schoonmaken. Binnen twee jaar is dit nu een van onze belangrijkste pijlers geworden”. Ook op het gebied van gezondheid gaat Mora met de tijd mee. “We hebben het Groene Lijstje waarop we laten zien welke ingrediënten we gebruiken. We lopen voorop in het peloton als het gaat om zoutverlaging. En we maken stappen op het gebied van dierenwelzijn en verwijderen onnatuurlijke smaakversterkers zoals MSG.”

Feestje

De meeste medewerkers bij Mora in Maastricht zijn langer dan 25 jaar in dienst. “Dan ben je een goede werkgever” zegt Luc trots. Marcel knikt: “Mensen zijn inderdaad erg loyaal. En kijk naar onze eigen Cora. Zij is al vanaf 1987 werkzaam voor Mora, het is de langstlopende reclame. Mora brengt bij iedereen een lach op het gezicht. En dat mag ook. Je moet het leven niet altijd even serieus nemen en er ook af en toe een feestje van maken. Groot of klein.”

www.mora.nl

“Het hart van Mora ligt dan ook al sinds 1960 in Maastricht. Wij zijn onlosmakelijk verbonden met de stad en ik kan me niet voorstellen dat we hier ooit weg gaan”