SAPPI: uitblinker in papier

“De enige reden dat de papierindustrie nog in Maastricht bestaat, is dat we onszelf blijven uitvinden” stelt SAPPI-directeur Peter Loubele. Bij de papierfabrikant zijn 12.000 werknemers werkzaam, in meer dan 20 landen, verdeeld over drie continenten. Voor Peter is ‘goed’ de vijand van ‘verbeteren’. “Je moet blijven vernieuwen, anders blijf je niet bestaan.” 

Onderlinge concurrentie

Die drang naar innovatie wordt niet alleen gestimuleerd door concurrentie op de markt. “We concurreren ook als fabrieken onderling. Wij zijn bijvoorbeeld de enige papierfabriek die niet geïntegreerd is. Dat betekent dat we al onze grondstoffen zelf inkopen. Dit is een flinke kostenpost, maar zorgt ervoor dat we nog beter bij de wens van onze klant kunnen aansluiten door gericht in te kopen.”

Uitstraling

Peter zag dat er steeds minder papier werd gebruikt in de grafische wereld. De vraag naar verpakkingsmaterialen nam juist toe. “Daarom hebben we hierin geïnvesteerd met onze machines. Verpakkingen zijn tegenwoordig een belangrijk onderdeel van het product. Mensen kopen met hun ogen. De verpakking is soms zo mooi dat ze het bewaren.” Peter laat verschillende soorten zien. “Wij ‘strijken’ ons papier al sinds 1950. Dat betekent dat er een coating overheen komt. Dat kan glad zijn, grof of zelfs een beetje fluweelachtig aanvoelen. Het zorgt voor een eigen touch and look. Het is echt een vak apart. Ik noem het kunst. En daar blinken wij echt in uit.”

Het glas is halfvol

In de papierfabriek in Maastricht werken nu 450 medewerkers. “Dat waren er ooit zo’n 3000. Door automatisering en optimalisering worden dat er steeds minder. Je moet als ondernemer soms moeilijke beslissingen nemen en durven in te grijpen om de concurrentie voor te blijven en te overleven” zegt Peter. “Ik ben ontzettend blij met deze 450 mensen! Elke dag loop ik twee keer over de werkvloer om met ze te praten en hun vragen te beantwoorden. Zo voel je de polsslag van het bedrijf. Ik blijf optimistisch en geloof in de toekomst van SAPPI. Het is mijn taak en die van het MT om de medewerkers in zware tijden door het dal te slepen.  En ze ervan te overtuigen dat de keuzes die we maken de juiste zijn om te blijven bestaan. Door deze verbeteringen proberen we een aantrekkelijke werkgever te blijven in de regio.”

Eerst denken, dan doen

Dat Peter betrokken is bij zijn werknemers blijkt ook uit het belang dat hij hecht aan veiligheid. Overal hangt de slogan ‘eerst denken, dan doen’ op. “We zijn nu al een miljoen uur ongevalvrij” zegt hij trots. “Veiligheid houdt iedereen wakker in de industrie. De mensen hier hebben lange dienstverbanden. Ze zijn zo geroutineerd en gedreven, waardoor ze die veiligheid soms vergeten. Maar je eerste reflex moet altijd ‘nadenken’ zijn.” SAPPI is zuinig op haar personeel. “Duurzame inzetbaarheid speelt voor ons een belangrijke rol. We stimuleren mensen om goed voor hun gezondheid te zorgen en hun kennis te blijven bijspijkeren. We moeten nog lang tot ons pensioen en daarna wil je toch ook nog vitaal zijn. We zien dit echt als een gezamenlijke verantwoordelijkheid, van werkgever en werknemer, om dit te realiseren.”

www.sappi.com

Je moet blijven vernieuwen, anders blijf je niet bestaan.