Thomas Regout International: de trots die je deelt

Begonnen als spijkerfabrikant in 1834 en uitgegroeid tot wereldwijd marktleider van metalen geleiders. Een bijzondere route van een bijzonder bedrijf: Thomas Regout International. Die weg verliep niet zonder pieken of dalen. “Toen ik hier in 2004 begon, verkeerde het bedrijf in zwaar weer. In de jaren ervoor was er flink gereorganiseerd. Het was net verkocht aan het Amerikaanse Compex en toen stortte de markt in” vertelt CEO Joost van Luyken. “Mijn opdracht was om Thomas Regout International weer te laten groeien.” En dat is gelukt.

Een vak apart

De stap van spijkers naar geleiders lijkt niet geheel vanzelfsprekend. “Door de concurrentie uit Azië moest in de jaren zestig gezocht worden naar een andere vorm van metaalbewerking. Men heeft meerdere producten geprobeerd, zoals stalen neuzen en fietspompen. Eigenlijk door een vraag van een klant zijn we geleiders gaan produceren, met name voor kantoormeubelen. Het lijkt heel simpel, maar er zit een zeer geavanceerde techniek achter waardoor het erg moeilijk is om dit te maken. Mensen hebben hier doorgaans een lang dienstverband. Het is echt een vak, een waar we goed in zijn. Dit verplaats je niet zo gemakkelijk naar het verre Oosten. Dan ben je al die kennis kwijt. We zijn soms wat bescheiden, maar Thomas Regout International is een bedrijf waar je trots op kunt en mag zijn.”

Keuzes maken

Waardoor is het Joost gelukt om Thomas Regout weer succesvol te maken? “We hebben ons ten eerste gericht op een andere markt. Zo zijn we steeds minder geleiders voor kantoormeubelen gaan maken en hebben we ons op pinautomaten gericht. Om het geld van de kluis naar de muur te krijgen is een geleider nodig. Daarnaast was men zich hier in 2004 niet bewust van de prijzen voor geleiders. Ik heb toen de keuze gemaakt om deze met 20% te verhogen. De staalprijzen waren ook gestegen, dus ik had een duidelijk verhaal richting onze klanten. En we zijn maatwerk gaan leveren in kleinere series. Dit is een kostbare investering, maar heeft ons uiteindelijk wel marktleider gemaakt.”

Ondernemerschap

Is ondernemen dan een kwestie van keuzes maken? “Ja, absoluut. Maar je moet er ook een neus voor hebben. Je moet de mogelijkheden zien. En dat niet alleen. Je moet het vervolgens gewoon doen. Dat vraagt durf en soms risico’s nemen. Je komt altijd problemen tegen. En sommige problemen zie je niet aankomen. Dan moet je je nek uit durven steken.” Geluk is voor Joost ook een factor die meespeelt. “Ik heb het lef gehad om de prijzen met 20% te verhogen, maar ik had tegelijkertijd het geluk dat die staalprijzen stegen. Soms is het een kwestie van op het juiste moment op de juiste plek zijn.”

Samen

“En het is misschien een open deur, maar voor mij zit ondernemerschap ook in de gezamenlijkheid” vertelt Joost. “Toen ik hier begon, stond ik voor een flinke klus. Ik heb iedereen bij elkaar geroepen en gevraagd om hun medewerking. We moesten het uiteindelijk samen gaan doen. Door de goede mensen op de goede plekken te zetten, begon de motor van succes weer te draaien. En dat succes vier je samen.” De trots waar Joost over spreekt is ook te zien bij de medewerkers. “We staan als Thomas Regout International midden in de Maastrichtse maatschappij. Mensen zijn erg betrokken. We willen graag een goede werkgever zijn. Een plek waar mensen fluitend naar toe gaan en ook weer fluitend vandaan komen. Samen zijn we trots op Thomas Regout International.”

Je moet de mogelijkheden zien. En dat niet alleen. Je moet het vervolgens gewoon doen.